Heb de moed te veranderen wat te veranderen is. Heb de kracht te accepteren wat niet te veranderen is. Heb de wijsheid om beide van elkaar te onderscheiden.


Acceptatie en Commitment Therapie

Acceptatie en Commitment Therapie (ACT) is een relatief nieuwe therapievorm waarbij psychologische flexibiliteit centraal staat. Kinderen leren hoe ze om kunnen gaan met onzekerheid, teleurstelling en frustratie. Het leven is niet alleen maar leuk en je mag best af en toe bang, boos of verdrietig zijn. Soms heb je wind mee en soms heb je wind tegen. Wat telt is dat je vooruitkomt en je hart volgt!

Acceptance and Commitment Therapy
ACT4KIDS

ACT4KIDS

Met kinderen tot ongeveer 12 jaar gebruiken we het protocol ‘ACT4KIDS‘. ACT4KIDS werkt met metaforen.

  • De uil staat voor alles wat er in je hoofd zit: wat je weet, voelt en denkt. Soms geeft de uil je wijze raad, soms alleen maar kletspraat.
  • De olifant heeft een lange slurf waarmee hij alle kletspraat van de uil weg kan blazen. Hoe goed werkt jouw olifantenslurf?
  • Ook heeft de olifant een dikke huid, daar gaat niet snel iets doorheen. De dikke olifantenhuid staat voor het dragen van bange, verdrietige of boze gevoelens die je kunt hebben als er iets naars gebeurt.
  • Deze gevoelens kun je soms voelen in je lijf. Als je je nu eens voorstelt dat je een boom bent, dat je stilstaat en naar jezelf kijkt.. Wat hoor en zie je dan? Wat voel je van binnen en van buiten? Wat ruik en proef je?
  • Dan is er je hart. Dat staat voor de dingen die je leuk of belangrijk vindt, of die goed bij je passen.
  • Tenslotte hebben we de kat. Dat is een nieuwsgierig en eigenwijs beest. Hij doet wat hij wil, wat er ook gebeurt, wat hij ook voelt en denkt.


ACT your way

Met jongeren vanaf ongeveer 12 jaar gebruiken we het protocol ‘ACT your way. Doen wat werkt voor jou‘. Jongeren krijgen inzicht in wat bij hen past, wat ze ├ęcht belangrijk vinden en hoe ze hun eigen weg kunnen volgen. ACT your way werkt vanuit vier centrale vragen.

  • Waar wil ik heen?
  • Wat zit me nog in de weg?
  • Wat heb ik nodig onderweg?
  • Wat heb ik nodig om op koers te blijven?