Kinderen leren heel veel op school. Bijvoorbeeld rekenen, taal en topografie. Om goed te leren moeten ze zich kunnen focussen en concentreren, maar waar leren ze dat eigenlijk? Mindfulness helpt ze om aandacht, concentratie en geduld te ontwikkelen. Ze leren hun hoofd vol gedachten tot rust te brengen en om gevoelens te herkennen en begrijpen.

Mindfulness voor kinderen


Is dat niet zweverig?

Over mindfulness en meditatie wordt nogal eens gezegd dat het maar raar en zweverig is. Wij zijn dan ook een nuchter volkje. Het beeld van mannen in gewaden met een knot op hun hoofd schrikt veel mensen af. Mindfulness kán ook zweverig zijn, maar het hoeft niet. Meditatie op zich is niet zweverig: een moment waarbij je alleen voelt wat er nu is, je concentreert op jezelf zonder mee te gaan met gedachten die telkens opkomen. Gedachten over dingen die zijn gebeurd, over dingen die misschien gaan gebeuren en heel vaak over dingen die uiteindelijk nooit gaan gebeuren. Meditatie zet je als het ware weer even met beide benen op de grond, want zeg nou zelf, jezelf steeds mee laten slepen door je gedachten, dát is pas zweverig.


Wetenschappelijk onderzoek


Wetenschappelijk onderzoek naar mindfulness


De populariteit van mindfulness is de afgelopen tijd enorm toegenomen, en daarmee ook het wetenschappelijk onderzoek. Praktijkeigenaar Angela Anna Schuurmans is als gedragswetenschapper verbonden aan het Behavioural Science Institute van de Radboud Universiteit Nijmegen. Zij kwam in aanraking met mindfulness via het Radboud UMC Centrum voor Mindfulness en volgde hier ook haar eerste mindfulness-training.

De effectiviteit van mindfulness bij volwassenen is al keer op keer wetenschappelijk bewezen. Onderzoek liet zien dat mindfulness bij kinderen en jongeren een positief effect heeft op o.a. stress, angst en depressieve gevoelensaandacht en cognitie; en prosociaal gedrag (empathie en compassie). Daarnaast is de inzet van mindfulness ook specifiek onderzocht en effectief bevonden bij kinderen met autisme en ADHD.


Mindfulness draait om aandacht

Bij mindfulness leren kinderen om aandacht te hebben. Aandacht voor wat zich in binnen in hen afspeelt: gedachten, gevoelens en lichamelijke sensaties. Wanneer kinderen merken dat ze onrustig zijn is dat oke. In plaats van de onrust weg te nemen, leren ze om vertrouwd te worden wat deze onrust met ze doet. Wat ze dan voelen in hun lijf. En hoe vertrouwder ze raken met de onrust in hun lijf, hoe eerder ze die kunnen herkennen. Zo leren ze eerder de controle terug te pakken wanneer die onrust zich gedurende de dag opbouwt.

Mindfulness in therapie

Een voordeel van mindfulness is dat we niet direct ingaan op de oorzaken van problemen. Kinderen hoeven dus niet te praten over onprettige gebeurtenissen. Ze hoeven er zelfs niet aan te denken. Eerst werken we aan het vergroten van veerkracht, draagkracht en het vermogen om te gaan met stress en emoties.

Mindfulness kan een eerste stap zijn in behandeling om bepaalde klachten te verminderen. Vervolgens kunnen we dieper ingaan op specifieke problemen met een van de andere behandelvormen die we bieden bij Calm Kids.


Mindfulness



Stilzitten als een kikker

Bij Calm Kids werken we volgens de mindfulness methode Eline Snel: ‘Aandacht werkt’. Dit is de meeste gebruikte en wetenschappelijk onderzochte methode voor mindfulness voor kinderen en jongeren. Niet alleen in Nederland, maar wereldwijd. Deze methode is aangepast voor kinderen en gebaseerd op het originele Mindfulness-Based Stress-Reduction (MBSR) programma van de grondlegger van mindfulness, Jon Kabat-Zinn.