Op speelse wijze serieuze stappen zetten



Verschillende therapievormen

Acceptatie en Commitment Therapie (ACT) is een relatief nieuwe therapievorm waarbij psychologische flexibiliteit centraal staat. Kinderen leren hoe ze om kunnen gaan met onzekerheid, teleurstelling en frustratie. Het leven is niet alleen maar leuk en je mag best af en toe bang, boos of verdrietig zijn. Soms heb je wind mee en soms heb je wind tegen. Wat telt is dat je vooruitkomt en je hart volgt!

Lees meer over ACT.

Biofeedback is een behandelmethode waarbij kinderen feedback krijgen op hun lichamelijke spanningsniveau. Bijvoorbeeld door het meten en zichtbaar maken van de hartslag. De populariteit van biofeedback in therapie is de laatste jaren toegenomen. Niet zo gek, want het is een mooi alternatief voor gesprekstherapie wanneer verbale communicatie minder geschikt is. Bijvoorbeeld wanneer kinderen niet over hun problemen kunnen of willen praten.

Lees meer over biofeedback.

Cognitieve gedragstherapie (CGT) richt zich op de samenhang tussen wat je denkt, wat je voelt en wat je doet. Kinderen zijn zich vaak niet eens bewust van deze samenhang. Daarom kan het moeilijk zijn te bedenken hoe het anders kan. Kinderen leren hoe de manier waarop ze denken en omgaan met problemen invloed heeft op wat er gebeurd. Zo leren ze dat ze meer invloed hebben op hun leven dan ze ooit hadden gedacht.

Lees meer over CGT.

EMDR staat voor Eye Movement Desensitization and Reprocessing. Het is een bijzondere en effectieve manier om nare herinneringen en angsten te behandelen. EMDR helpt bij het verwerken van traumatische ervaringen, zoals pesten, een (verkeers)ongeluk of een medische ingreep. Daarnaast kan EMDR ook helpen bij angsten, bijvoorbeeld wanneer uw kind bang is voor honden na een keer te zijn gebeten.

Lees meer over EMDR.

Games als therapie. Het klinkt haast te mooi om waar te zijn. Toch worden games steeds vaker ingezet bij de behandeling van allerlei problemen. Game therapie sluit dan ook perfect aan bij de belevingswereld van kinderen en jongeren.

Lees meer over game therapie.

Neurofeedback is een behandelmethode waarbij kinderen hun hersenactiviteit trainen. Het gebruik van neurofeedback in therapie is, net zoals bij biofeedback, de laatste jaren steeds populairder geworden. Ook neurofeedback geldt als een goed alternatief voor gesprekstherapie wanneer kinderen niet over hun problemen kunnen of willen praten.

Lees meer over neurofeedback.

Jonge kinderen leren door te ontdekken, door na te doen en door veel te oefenen. Spelen is leren. Speltherapie is een vorm van psychotherapie waarbij spelen centraal staat. De nadruk ligt op het doen en ervaren van dingen, bijvoorbeeld door te tekenen of schilderen, iets van klei te maken of door het uitbeelden van dingen in (toneel)spel.

Lees meer over speltherapie.


Mindfulness

Kinderen leren heel veel op school. Rekenen, taal en topografie. Om goed te leren moeten ze zich kunnen focussen en concentreren, maar waar leren ze dat eigenlijk? Mindfulness helpt ze om aandacht, concentratie en geduld te ontwikkelen. Ze leren hun hoofd vol gedachten tot rust te brengen en om gevoelens te herkennen en begrijpen.

Lees meer over mindfulness.

Kindermeditaties zijn rustgevende en eenvoudige meditaties. Kinderen die nog nooit een meditatie hebben gedaan vinden het vaak een bijzondere ervaring. In het begin is het misschien een beetje onwennig, maar samen een keer lachen werkt ook heel goed om spanning weg te nemen ? Tijdens kindermeditatie leren kinderen om zich te concentreren, hun hoofd vol gedachten tot rust te brengen en om aandacht te hebben. Aandacht voor wat zich in binnen in hen afspeelt: gedachten, gevoelens en lichamelijke sensaties.

Lees meer over kindermeditatie.

Kinderyoga helpt om het hoofd leeg te maken en het lijf te ontspannen. Het is een combinatie van yoga en spel waarbij plezier voorop staat! Tijdens behandelafspraken werkt kinderyoga heel goed om het ijs te breken als kinderen zenuwachtig zijn. Ook is het een welkome afwisseling na een lang of moeilijk gesprek.

Lees meer over kinderyoga.